Home
 
uk
 

http://www.logistiek.nl/blogs/artikelen/id405-Snelle_pitstop_of_nooit_meer_tanken.html

Hoe we in de toekomst onze (vracht)auto's gaan aandrijven, is nog onduidelijk. Het tanken van aardgas of waterstof lijkt nog het meest op ‘normaal' tanken. Zonne-energie maakt tanken overbodig, maar het ‘tanken' van elektriciteit is een ander verhaal. Wat dacht u van een nieuwe combinatie?

Ik focus me op elektrisch aangedreven voertuigen en het tanken van stroom want ondanks de grootste angst: onderweg met een lege accu te staan, is deze aandrijftechniek veruit de favoriet. Dit komt vooral vanwege het ontbreken van uitstoot én motorgeluid, wat er voor kan zorgen dat in en om woonwijken verlengde laad- en lostijden kunnen ontstaan. Niet voor niets is de vrachtauto een storende factor in contact met de rest van de bevolking.        

Steeds sneller laden wordt meer en meer mogelijk, maar een half uur laden blijft ook nog steeds langer dan het tanken. Ondanks de mogelijkheden voor vervoerders om in vast omlijnde routes het laden van de batterijen te combineren met het fysieke laden en lossen, is het een grote verlaging van de flexibiliteit. Het wisselen van uniforme batterijen of -delen van is dan een belangrijke oplossing. 

Wisselen in twee minuten

Een Californische firma, Better Place, heeft een systeem ontwikkeld dat binnen twee minuten de lege batterij wisselt voor een geladen exemplaar. Nadeel is uiteraard de hoge investering van het batterijwisselstation die ongeveer 10 keer zo hoog is als een laadstation. 

Inductief laden

Een andere techniek is het inductief laden. Deze techniek zorgt ervoor dat bijvoorbeeld op de snelweg tijdens het rijden de accu wordt bijgeladen. Technieken vergelijkbaar met die van het laden van een elektrische tandenborstel. Via inductielussen in het wegdek kunnen hiervoor geschikt gemaakte voertuigen bijgeladen worden. Deze techniek bevindt zich in een experimenteel stadium en is voorlopig minder efficiënt dan normaal laden want het heeft factor 8 keer zoveel energieverlies. 

Combinatie?

Tevens wordt het aanleggen en onderhouden van wegen duurder. Voorlopig is de volgende combinatie een mooie: laden op begin- en eindpunt van de reis met onderweg inductief en/of zonne-energie bijladen. Tussendoor tanken wordt dan in de toekomst overbodig. Let wel op: de opgewekte stroom moet dan 100 procent groen opgewekt voor een Green Supply  Chain! Hoe lang zal het nog gaan duren?  

Geplaatst: 10-03-2011 11:06:42  |  Reacties: (1)  |  Terug
Share on Google+

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier

Reload