Home
 
uk
 

http://www.logistiek.nl/blogs/artikelen/id385-Sam_en_Moos_krijg_niet_het_heen_en_weer.html

Is een ‘eenmalige zeecontainer' groen? Het lijkt een zin met tegenstellingen. Ik moest er aan denken door een mop over Sam en Moos, waarbij Sam regelmatig over de grens gaat met een bakfiets.   

Sam gaat twee keer per dag met een bakfiets vol met zand de grens over. Moos bekijkt zich dat enkele weken en vraagt dan aan Sam of hij zand smokkelt. Sam antwoordt: "Nee, bakfietsen."

Al jaren wordt er geschreven en gedacht over het terugvervoeren van lege zeecontainers naar exporterende landen en tussen havens. Stel dat we een zeecontainer uitvinden die gefabriceerd wordt in het exporterende land, met als doel in het ontvangende land te blijven en daar een functie te krijgen.  

Nieuw doel container  

De wand-elementen zouden kunnen worden gebruikt voor bouwdoeleinden, eetbaar of afbreekbaar zijn tot grondstof. Een houten zeecontainer kan na demontage als verantwoord hout worden toegepast. Ook karton heeft  tegenwoordig  veel betere constructieve en vochtwerende eigenschappen. 

De huidige problematiek van gassen en ontgassen van containers kan wellicht met ventilerend materiaal worden meegenomen. Van alle zeecontainers wordt 20 procent (ca 1,35 miljoen stuks per jaar) leeg getransporteerd ten gevolge van onbalans en rederij- en havenbelangen.

Bij een gemengd gebruik van de huidige zeecontainers en de one way container, ontstaat er een balans in export en import. 

Ik nodig een ieder uit tot het 'out of the box'-denken.

Geplaatst: 21-01-2011 09:17:39  |  Reacties: (1)  |  Terug
Share on Google+

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier

Reload